Co niska cena może powiedzieć o konkretnym samochodzie?

  • Mar 1st, 2022
  • 4 min read
Co niska cena może powiedzieć 
o konkretnym samochodzie?

Poszukując używanego samochodu, łatwo zauważyć, jak duża może być różnica w cenie pomiędzy tymi samymi modelami. Załóżmy, że koszt wybranego przez Ciebie samochodu waha się między 20 000 a 40 000 PLN. Różnica między najtańszym a najdroższym wyborem jest ogromna, ale obaj sprzedawcy twierdzą, że ich samochody są w dobrym stanie.
Cóż, w większości przypadków nie jest to prawdą.

Niektóre używane samochody posiadają niską cenę z jakiegoś powodu, a Ty musisz to rozgryźć. Wiedza na temat najczęstszych problemów z używanymi samochodami jest kluczem do zakupu dobrego samochodu za niewielką cenę. Co więc niska cena może powiedzieć o danym pojeździe?

Korozja

Tylko samochody z najwyższej półki są wykonane z aluminium lub włókna węglowego. W przemyśle samochodowym dominuje stal i choć jest tania i łatwa w obróbce, to w kontakcie z tlenem i wodą piekielnie koroduje. Wszyscy producenci stosują stal galwanizowaną, aby chronić ją przed rdzewieniem, jednak wszystkie warstwy ochronne można łatwo uszkodzić jednym głębokim zadrapaniem —  to jeden ze sposobów powstawania korozji.

Należy dokładnie sprawdzić całą karoserię, zwłaszcza jej dolne części, takie jak nadkola, drzwi, bagażnik. Miejsca wokół przedniej szyby i uszczelek szyberdachu są również narażone na korozję. Pamiętaj, że rdzy trudno się pozbyć, zwłaszcza na niewymiennych elementach karoserii. Lepiej jej unikać niż naprawiać.

Problemy mechaniczne

Istnieje tysiące możliwych problemów mechanicznych, a ich naprawa może być często droższa niż sam samochód. Nie będziesz w stanie przewidzieć ich wszystkich - nawet profesjonalny mechanik nie jest w stanie przewidzieć, że na przykład jutro pęknie wał korbowy. Mimo to, zwracając uwagę na pewne szczegóły, można uniknąć wielu problemów z silnikiem, skrzynią biegów i zawieszeniem:

  • Silnik - gorący czy zimny, powinien zapalić się w około 1-2 sekundy. Wszelkie grzechotanie silnika może być oznaką czekających kosztownych napraw. Upewnij się, że temperatura płynu chłodzącego w końcu osiągnie 90 stopni Celsjusza - nie więcej, nie mniej. O problemach z silnikiem informuje również kontrolka silnika ("Check engine").
  • Skrzynia biegów - sprzęgło w manualnej skrzyni biegów powinno być ciche i łatwe w obsłudze. Automatyczna skrzynia biegów powinna zmieniać biegi płynnie, łagodnie i bez opóźnień.
  • Zawieszenie - podczas jazdy próbnej należy wybrać się na bardziej wyboistą drogę i posłuchać, czy zawieszenie nie wydaje odgłosów grzechotania i stukania. Jazda powinna być płynna i cicha.

Należy pamiętać, że zawieszenie jest zazwyczaj o wiele tańsze w naprawie niż silnik lub skrzynia biegów.

Wysoki przebieg

Przede wszystkim, czym jest "wysoki" przebieg? To zależy od tego, jak stary jest dany samochód, ponieważ stosowanie tej samej zasady dla samochodów 5-letnich i 25-letnich nie jest sprawiedliwe. Problem polega jednak na tym, że sprzedawcy często próbują ukryć przed kupującymi przebieg rzeczywisty, fałszując go.

Można bezpiecznie założyć, że przeciętny kierowca pokonuje rocznie około 20 000 km. Zatem 10-letni samochód z przebiegiem ponad 200 000 km na liczniku wydaje się uczciwy, ale przebieg rzędu 20 000 km czy nawet 50 000 km nie jest już przekonujący.

Zły stan karoserii

Istnieją dwa główne powody, dla których warto zabrać samochód do warsztatu blacharskiego - są to korozja lub wypadek samochodowy. Zazwyczaj po wypadku samochodowym można naprawić praktycznie wszystko, ale większość kierowców chce zaoszczędzić na naprawach, pomijając kluczowe wymogi bezpieczeństwa i sprzedać samochód tak szybko, jak to możliwe. W takich pojazdach nigdy nie można być pewnym swojego bezpieczeństwa.

Sprawdź wszystkie szczeliny między panelami i drzwiami - powinny być równe i gładkie. Poszukaj wgnieceń, podejrzanych spawów oraz uszkodzonych miejsc wokół silnika i wewnątrz bagażnika.

Nierówne szczeliny, powyginane panele nadwozia i rdza w nietypowych miejscach to oznaki złej jakości karoserii.

Wadliwe systemy elektroniczne

Istnieje mocny powód, aby przetestować całą elektronikę przed zakupem jakiegokolwiek pojazdu. Nowoczesne samochody mają dziesiątki jednostek sterujących odpowiedzialnych za setki, jeśli nie tysiące, układów elektrycznych. Profesjonalni elektrycy samochodowi pobierają duże pieniądze za takie usługi i prawdopodobnie będziesz ich potrzebował, jeśli w systemie elektrycznym Twojego samochodu znajdzie się coś więcej niż przepalony bezpiecznik lub przepalona żarówka.

Przetestuj wszystkie elektryczne okna, podgrzewane fotele, klimatyzację, wycieraczki, światła, odtwarzacz MP3, nawigację i wszelkie inne systemy, które możesz zobaczyć - wszelkie problemy, które znajdziesz, mogą pomóc Ci uzyskać lepszą ofertę.

Unikaj podejmowania ryzyka

Gdy masz już wszystkie potrzebne pieniądze na samochód, który zawsze chciałeś mieć, łatwo poczuć pokusę "kup i miej nadzieję, że wszystko będzie w porządku". Kierowcy często sprzedają swoje samochody z powodu problemów, z którymi nie chcą sobie poradzić, więc nie powinieneś podejmować dużego ryzyka.

Dzięki nowoczesnej technologii możesz w rzeczywistości dowiedzieć się, dlaczego dany samochód jest tak tani i to nawet przed fizycznym sprawdzeniem go - raporty historii pojazdów takie jak CheckCarDNA wydobędą niektóre tajemnice na światło dzienne. Przykładowo, po wpisaniu numeru VIN samochodu zobaczysz jego stan licznika kilometrów lub historię wypadków!

I nie zapomnij poszukać trochę informacji na temat preferowanego modelu, ponieważ każdy z nich ma swoje wspólne problemy. O wiele łatwiej jest je znaleźć, gdy wiesz, czego szukać.