7 porad dotyczących konserwacji samochodu, które są zbyt często ignorowane przez kierowców

  • Mar 23rd, 2022
  • 5 min read
7 porad dotyczących konserwacji samochodu, które są zbyt często ignorowane przez kierowców

Każdy samochód na drodze napotyka na różne problemy i choć część z nich pojawia się z powodu błędów producenta, to w większości przypadków wina leży po stronie właściciela, który nie dba odpowiednio o swoje auto. Przykładowo, jeśli zawieszenie Twojego samochodu zaczęło ostatnio wydawać odgłosy stukania, wystarczy kilka tygodni ignorowania tego faktu, a skończysz z coraz większą ilością elementów zawieszenia, które wymagają wymiany. To samo dotyczy wymiany oleju silnikowego - jego regularna wymiana znacznie wydłuża żywotność silnika.

Tym razem zostawmy jednak porady, które są najbardziej oczywiste i skupmy się na tych, o których kierowcy nagminnie zapominają, a nie powinni. Oto 7 porad dotyczących konserwacji samochodu, które są zbyt często ignorowane przez kierowców!

Sprawdź poziom naładowania akumulatora

Nowoczesne samochody posiadają dziesiątki różnych mechanizmów sterujących i układów elektrycznych. Każdy z nich do prawidłowego działania musi mieć zapewnione stałe zasilanie (napięcie) - odpowiada za to zarówno akumulator samochodowy, jak i alternator. Trzeba więc sprawdzić oba ładunki elektryczne!

Do tego testu będziesz potrzebować multimetru (uniwersalnego miernika), a jeśli nie znasz się na tym urządzeniu, powinieneś oddać swój samochód do profesjonalnego elektryka samochodowego. Gdy silnik jest wyłączony, napięcie akumulatora powinno wynosić nie mniej niż 12 V. Po uruchomieniu silnika powinno wzrosnąć do 13,5-15 V.

Martwy akumulator nie jest w stanie zapewnić stałego napięcia, a słaby alternator nie jest w stanie prawidłowo naładować akumulatora - zignorowanie tego faktu może skończyć się naprawą skomplikowanych i drogich układów elektrycznych.

Regularnie przeprowadzaj wyważanie kół

Ile razy słyszałeś narzekania kierowców na to, jak "słabe" są zawieszenia w poszczególnych modelach samochodów? Te "słabości" często można wyleczyć za pomocą jednego prostego nawyku kierowcy - regularnego wyważania kół.

Wielu kierowców posiada dwa komplety kół - jeden na lato, drugi na zimę. Dzięki temu, gdy nadchodzi kolejny sezon wymiany opon, wystarczy wymienić koła, a to można zrobić bezpośrednio na podjeździe do garażu. Problem polega jednak na tym, że jeden komplet opon wystarcza na 4-5 lat, a wyważa się je tylko raz, podczas gdy powinno się to robić przynajmniej 2-3 razy w roku.

Kiedy opony są źle wyważone, zawieszenie cierpi z powodu ciągłych mikrodrgań, a to właśnie często czyni zawieszenia "słabymi". Dlatego, nawet jeśli posiadasz już opony na felgach - kilka razy w roku zabieraj je na wyważanie.

Wymieniaj zużyte gumowe węże

Można to zrobić samodzielnie lub u mechanika, ale kontrola gumowych węży w komorze silnika jest istotną częścią konserwacji samochodu. Wokół silnika można znaleźć wiele z nich - zazwyczaj zawierają płyn chłodzący, płyn wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, a nawet podciśnienie. W każdym z tych przypadków wszystkie węże powinny być szczelne i zamknięte. Pamiętaj, że przed przystąpieniem do takich czynności powinieneś zapoznać się z instrukcją serwisową Twojego samochodu.

Smaruj uszczelki drzwi

Możesz wierzyć lub nie, ale smarowanie uszczelek drzwiowych w Twoim samochodzie jest konieczne przez cały rok. Pomaga zapobiegać ich przywieraniu do metalu w zimnych porach roku, a ich warstwa ochronna zabezpiecza gumę przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych w lecie. Co więcej, woda jest głównym wrogiem gumowych uszczelek, ponieważ zmywa naturalne oleje, które są niezbędne do utrzymania ich elastyczności.

Być może widziałeś produkty typu "uszczelniacz silikonowy" w różnych sklepach i centrach handlowych. Silikon to bardzo elastyczny i wytrzymały materiał, który doskonale sprawdza się jako warstwa ochronna na gumie. Nie zapomnij zastosować go również na uszczelkach bagażnika i maski!

Sprawdzaj wszystkie płyny

Podczas gdy niektóre płyny powinny być sprawdzane tylko przez mechanika, większość z nich można sprawdzić samodzielnie. Każdy kierowca wie, że regularna kontrola oleju jest niezbędna, ale co z płynem chłodniczym, wspomaganiem układu kierowniczego, hamulcowego, a nawet płynami do spryskiwaczy?

Płyn chłodniczy jest odpowiedzialny za temperaturę silnika. Jeśli jego poziom jest niski, ryzyko przegrzania silnika znacznie wzrasta. Płyn wspomagania układu kierowniczego jest główną częścią hydraulicznego układu kierowniczego - ryzykujesz nie tylko utratę wspomagania, ale możesz również uszkodzić pompę, gdy płynu jest mało lub gdy nie ma go wcale.

I chyba nie musimy mówić o tym, co się stanie, gdy zabraknie płynu hamulcowego.

Na koniec pamiętaj, że letni płyn chłodniczy i letnie płyny do spryskiwaczy są podatne na zamarzanie w temperaturach poniżej zera, więc w razie potrzeby wymieniaj je na płyny zimowe.

Nie ignoruj skrzypienia piór wycieraczek

Pisk wycieraczek jest z pewnością irytujący. Co jednak powiesz na to, że powodują one również uszkodzenia przedniej szyby? Wycieraczki piszczą z powodu małych pęknięć w piórach i gromadzącego się na nich brudu, który powoli, ale skutecznie rysuje szybę.

Jeśli więc nie chcesz, aby w słoneczne dni na Twojej szybie pojawiała się "pajęczyna" - wymień skrzypiące wycieraczki lub ich pióra, zanim będzie za późno.

Sprawdzaj ciśnienie w oponach

Każdy producent samochodów obliczył optymalne ciśnienie w oponach dla poszczególnych modeli. Większe ciśnienie jest wymagane w cięższych samochodach i SUV-ach, a także zależy od tego, ilu pasażerów zazwyczaj znajduje się w aucie. Niestety, nie ma uniwersalnego ciśnienia, które mogłoby być bezpieczne jednocześnie dla Twojego hatchbacka i terenówki Twojego przyjaciela.

Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, istnieje większa szansa na uszkodzenie opon lub, co gorsza, na niespodziewaną utratę przyczepności.

Zwykle wykresy ciśnienia w oponach znajdują się po wewnętrznej stronie słupków środkowych lub na drzwiach wlewu paliwa. Gdy już wiesz, jakie powinno być optymalne ciśnienie, sprawdź je za pomocą manometru.

Brak odpowiedniej konserwacji jest źródłem większości problemów z samochodem

Nie obwiniaj producenta za nadmierne dymienie z wydechu lub drgania zawieszenia - prawie wszystkie problemy i usterki są konsekwencją opóźnionej wymiany oleju, ignorowania nieprzyjemnych dźwięków i oszczędzania na właściwej konserwacji.

Ostatecznie o wiele taniej jest robić regularne przeglądy i naprawiać małe problemy, zanim staną się one poważnymi, wysysającymi pieniądze szkodami.